Nieuwsbrief 9

Aangemaakt door Luk De Mey op 27 maart, 2020 - 13:50

NIEUWSBRIEF 9 i.v.m. de coronamaatregelen

vrijdag 27 maart 2020

 

Beste ouders,

 

Onze scholen zijn reeds voor de 2de week ‘dicht’. De lessen zijn opgeschort. Natuurlijk is onze school open voor opvang (zie vorige nieuwsbrieven).

 

We weten dat thuisonderwijs niet altijd heel makkelijk is voor de kinderen enn voor de ouders. Graag geven wij hiervoor wat tips mee voor de ouders die de opvolgingen en de rust met zich kunnen meebrengen.

 1. Zorg dat het leuk blijft. 

De eerste en meteen de beste tip. Motivatie is het belangrijkst. Begin met een leuke babbel, een spelletje, een overzicht van wat je gaat doen, …

2. Luister naar de school. 

Je bent ouder en geen leerkracht. En onderwijs thuis is anders dan onderwijs op school. Je school kent de onderwijsbehoefte van je kind het beste. Dus stem goed af met school.

3. Bereid je goed voor. 

Lees zorgvuldig de instructies bij de lessen en de opdrachten. Vragen? Neem contact op met school. Of koppel op een later moment dingen terug die je opvallen.

4. Niet alleen achter de computer. 

Want leren is meer dan achter de computer zitten of werkbladen maken. Speel een spel! Dat is ook belangrijk. Of doe iets samen. Schrijf samen een brief of kaart voor opa of oma. Bedenk hoe je hulp kunt bieden in de buurt.

5. Zorg voor regelmaat.

Maak een dagrooster en bespreek dat met je kind. Zet er het schoolwerk op, maar ook buitenspelen, lunch, klusjes en vrije tijd.

6. Ontkracht nepnieuws.

Veel kinderen kunnen via hun telefoon of via laptop of tablet alles opzoeken. Zo zien ze ook veel nepnieuws, zoals het bericht dat het coronavirus zou zijn ontstaan nadat iemand een vleermuis had gegeten. Begint je kind hierover? Zeg duidelijk dat het onzin is.

 

7. Geef vertrouwen.

Leg uit dat we in een veilig land leven. Dat de beslissingen worden genomen door mensen die er verstand van hebben. En vertel je kind wat het zelf kan doen om het virus tegen te gaan: handen wassen, niezen in de elleboogholte, papieren zakdoekjes gebruiken. Als je weet dat je het deels zelf in de hand hebt, geeft dat vertrouwen.

8. Maak het niet te groot.

Houd je eigen emoties onder controle en voorkom dat het alleen nog maar over corona gaat. Want dat maakt de situatie alleen maar groter en erger.

 

En als het wat moeilijker wordt…

Enkele ideeën:

·     Richt het gedrag van het kind op iets anders. Als je bv. niet wil dat het kind in de gangen rond rent, geeft dan de mogelijkheid om dat buiten te doen of laat het even op zijn bed springen.

·     Geef informatie en redenen, leg uit waarom je doet wat je doet, leg uit waarom je begrenst.

·     Erken, accepteer en luister naar gevoelens. Zoek naar onderliggende gevoelens. Onder een boos gevoel kan een gradatie van bang liggen, en evenzeer een gradatie van verdrietig of ...

·     Leer kinderen spreken vanuit ‘ik voel me … (blij, bang, …)’ i.p.v. ‘ik ben …’. Gevoelens zijn wisselende stemmingen (ze komen en gaan). Een kind ‘is’ nooit zijn gevoel, een kind ‘heeft’ een gevoel

·     Geef eerder keuzes dan bevelen. Door het kunnen maken van keuzes, voelen kinderen zich krachtiger en voelen zij dat zij de situatie beter kunnen beheersen. Bevelen wekken vaak een machtsstrijd op.

·     Doe kleine toegevingen. Bv.: “Ik zie dat je je heel moe voelt, we zullen vandaag even … overslaan.”

·     Grijp in wanneer nodig, begrens strikt. Gebruik korte, duidelijke instructies (bv.: sta recht, stop hier, blijf daar, neen, dit kan hier niet, …). Deze zorgzame begrenzing is essentieel om de veiligheid voor het kind, het gezin te garanderen.

·     Houd het kind vast als het kind daar behoefte aan heeft, als het helpend is voor het kind. Voor sommige kinderen die zich ongewenst gedragen, kan het goed zijn ze vast te houden op een liefhebbende en ondersteunende manier, waardoor ze hun opgekropte gevoelens kunnen ontladen in helende tranen. Voor anderen kan jouw hartslag horen, rustgevend zijn…

·     Gebruik lachen als ontlading. Lachen helpt om boosheid en gevoelens van machteloosheid weg te nemen. Ook geeuwen, klanken maken/nabootsen, huilen, zingen… kunnen voor ontlading zorgen.

·     Herzie, waar nodig, je verwachtingen, sluit aan bij het ontwikkelingsniveau van je kind. Probeer ze te aanvaarden zoals ze zijn. Jonge (ook wat sociaal-emotionele ontwikkeling betreft) kinderen hebben sterke gevoelens en behoeften, ze zijn van nature luidruchtig, nieuwsgierig, slordig, koppig, ongeduldig, veeleisend, creatief, vergeetachtig, angstig, egocentrisch en boordevol energie. Zoek een mogelijkheid om te ontladen.( wandelen, springen,…)

·     Neem zelf een time-out. Ga (indien mogelijk) de ruimte uit en doe wat je nodig hebt om opnieuw jezelf onder controle te krijgen en je beoordelingsvermogen te herwinnen.

·     Stem je af op het communicatieniveau en het taalbegrip van het kind.

 

 

Dus beste ouders,

 

We zijn er voor elkaar! Heb je vragen? Heb je bepaalde problemen waarover je wil praten? Heb je tips nodig om bepaalde zaken op te lossen? …

 

è Neem contact op met de directeur (lukdemey@telenet.be of 0486/70.79.04)

è Neem contact op met de zorgcoördinator Lut van de Velde (lutvandevelde@vlekgrembergen.be)

è Neem contact op met het clb via deze link:  http://clbchat.be/

 

Hou jullie gezond!

 

 

Genegen groeten,

 

Luk De Mey

directeur

 

 

Share this